زمانی که سایت شما در حال رشد و محتواهای آن در حال رتبهگرفتن هستند، این امکان وجود دارد که مطالب آن درگیر رقابت با همدیگر شوند. کنیبالیزیش (Cannibalization) یا همنوعخواری که در واقع درست آن Keyword Cannibalization است، به این معنی است که تعدادی از پستهای بلاگ و مقالات سایت شما برای یک ورودی یکسان در گوگل رتبه گرفته باشند و در واقع ناخواسته وارد رقابت با یکدیگر شده باشند. به دلیل این از کلمه همنوعخواری استفاده میشود که این مطالب رتبه همدیگر را میخورند و در واقع هر دو مشمول افت رتبه میشوند. از آنجایی که این دو محتوا شباهت بسیار زیادی به هم دارند و برای یک کلمه کلیدی مشابه بهینه شدهاند، این اتفاق رخ میدهد و وقتی پستها و مقالات خود را برای کوئریهای مشابه در موتورهای جستجو بهینه میکنید، این محتوا کمکم رتبه همدیگر را میخورند تا خودشان وضعیت بهتری پیدا کنند. معمولا برای یک ورودی مشخص، گوگل فقط یک تا دو نتیجه را از یک سایت نشان میدهد. اگر اعتبار دامنه شما خیلی بالا باشد نهایتا ۳ نتیجه نمایش داده خواهد شد. البته باید به این نکته دقت داشته باشید که کنیبالیزیشن با محتوای تکراری یا Duplicate Content متفاوت است و در محتوای تکراری تقریبا کل مطلب با هم یکسان است.
کنیبالیزیش (Cannibalization) یا همنوعخواری
چه زمانی مشکل کنیبالیزیشن روی کلمات کلیدی رخ میدهد؟
تصور کنید چندین مقاله پیرامون یک کلمه کلیدی نوشتهاید و جنبههای مختلفی را بررسی کردهاید، یا اینکه با همان صفحه کلیدی محصولاتی را با مشخصات مختلف روی سایت خود دارید و هر کدام را برای موتورهای جستجو بهینه کردهاید، در این حالت روی کلمات کلیدی موردنظر کنیبالیزیشن رخ میدهد. بنابراین تلاش کنید به جای نوشتن مطالب کوتاه، در صورت امکان محتوای جامع و کامل بنویسید و منتشر کنید.
چه زمانی کنیبالیزیشن مشکل ایجاد میکند؟
تصور کنید روی کلمات کلیدی مشخصی در حال رقابت با رقبا هستید و برای گرفتن بهترین رتبهها خیلی تلاش کردهاید. از سوی دیگر ناگهان متوجه میشوید که در حال افت رتبه هستید و جایگاههای خوب خود را از دست دادهاید. این مشکل به دلیل همنوعخواری است که محتوای شما با کلمات کلیدی یکسان به وجود آوردهاند و در واقع رتبه و اعتبار آنها تقسیم شده است. البته حواستان باشد این مشکل فقط برای کلمات کلیدی کاملا یکسان رخ نمیدهد و اگر تقریبا کلمات کلیدی شما مشابه باشند نیز دچار همنوعخواری میشوید.
چگونه کنیبالیزیشن را تشخیص دهیم؟
یکی از مشکلات مهم این است که بسیاری از وبمسترها و کارشناسان سئو گاهی متوجه نمیشوند که اسیر همنوعخواری شدهاند. برای تشخیص کنیبالیزیشن روشهای مختلفی وجود دارد. سادهترین و بهترین روش این است که در موتور جستجوی گوگل عبارت زیر را وارد کنید:
Site:example.com keyword
به جای example.com با ید آدرس سایت و به جای کیورد نیز کلمه کلیدی موردنظر را وارد کنید. ضمن اینکه میتوانید از ابزارهای مختلف نیز برای تشخیص کنیبالیزیشن استفاده کنید.
چگونه میتوانیم مشکل کنیبالیزیشن را حل کنیم؟
برای حل مشکل همنوعخواری روشهای مختلف وجود دارد. ابتدا بهتر است تصمیم بگیرید که میخواهید کدام مطلب را نگه دارید. سپس میتوانید محتوا را یکپارچه کرده و یک مطلب کامل و جامع داشته باشید و مطلبی که نمیخواهید حذف کنید. البته ریدایرکت ۳۰۱ نیز برای این هدف مورد استفاده قرار میگیرد، گرچه برخی از کارشناسان خیلی با ریدایرکت ۳۰۱ زیاد، موافق نیستند. روش دیگر این است که در صورت امکان یکی از محتوا را پیرامون کلمه کلیدی دیگری بهینه کنید تا دو مطلب با کلمه کلیدی مشابه رتبه یکدیگر را نخورند.
چگونه میتوانیم مشکل کنیبالیزیشن را حل کنیم؟
کنیبالیزیشن در سئو چه تاثیری دارد؟
پرواضح است که وقتی دو یا چند مطلب دچار همنوع خواری میشوند به نوعی زحمات شما برای سئو از دست میرود. به جای اینکه صفحات شما با رقبا رقابت کنند درواقع درگیر رقابت با یکدیگر میشوند و کاری میکنند که رتبه هر دو محتوا افت کند. در صورتی که اگر آنها تجمیع شوند حتی میتوانند رتبههای بهتری را به خود اختصاص دهند.
جمعبندی