طول مطالب سایت چقدر باشد

از آنجایی که در سئو هدف اصلی جذب مخاطب و هدایت او به سمت سایت است، در نتیجه هر چیزی که باعث رضایت مخاطب شود ارزشمند است. به همین دلیل طول محتوا برای سئو سایت اهمیت زیادی دارد. یعنی وقتی مخاطب دنبال مطالب تخصصی و جامع می‌گردد، بدون شک باید محتوای بلند و حرفه‌ای ارائه کنید و اگر صرفا دنبال موضوعی خاص بود و می‌خواست سریع‌تر به خواسته‌ش برسد برای او یک مطلب کوتاه و کاربردی منتشر کنید. از سوی دیگر اگر نیاز نباشد محتوای طولانی بنویسید یا مشخص شود به صورت غیرطبیعی آن را طولانی‌ کرده‌اید، قطعا نتیجه خوبی نمی‌گیرید. یکی از دلایل نوشتن محتوای باکیفیت و طولانی این است که کاربر بیشتر در سایت شما می‌ماند و در نتیجه نرخ پرش کمتر شده و میزان حضور در صفحه افزایش پیدا می‌کند. ضمن اینکه طول محتوا در موارد دیگری چون لینک‌سازی، استفاده از المان‌های تصویری، سئوی داخلی و… نیز موثر است. و در آخر اینکه براساس تحقیقات صورت گرفته در بسیاری از مواقع محتوای طولانی نتایج بهتری می‌گیرند.

طول محتوا در سئو
طول متن در کسب رتبه بهتر موثرتر است یا اثربخش نویسی؟

معمولا نتایج بررسی‌ها نشان داده بیشتر رتبه‌های برتر گوگل مربوط به مطالبی است که طولانی‌تر هستند و البته جستجوی بیشتری هم دارند. مطالب طولانی، تعامل، زمان ماندگاری و بک‌ لینک‌های بیشتر و بهتری دارند. بدون شک الگوریتم‌ های گوگل مانند رنک برین در این بخش نقش مهمی دارند. محتوای طولانی معمولا بیشتر به اشتراک‌گذاشته می‌شوند، نکات کاربردی بیشتری دارد، اثرات طولانی مدت آن برای سئو بهتر است، نرخ کلیک بهتری دارد و باعث کاهش نرخ پرش می‌شود. اما محتوای کوتاه هم داریم که بهترین رتبه‌های گوگل را به خود اختصاص داده‌اند. اگر محتوایی براساس اصول سئو و مطابق با نیاز کاربر نوشته شده باشد، می‌تواند رتبه خوبی بگیرد، حتی اگر تعداد کلمات آن خیلی زیاد نباشد. ناگفته نماند تعداد کلمات خیلی هم برای گوگل مهم نیست و درواقع عملکرد محتواست که اهمیت دارد. این تحقیقات نیز صرفا توسط سایت‌های معتبر انجام و نتایج آن اعلام شده است.
بالاخره طول محتوای متنی چقدر باید باشد؟

سایت‌هایی مانند moz یا backlinko روی تعداد زیادی از مقالات موجود تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین رتبه‌ها مربوط به مطالبی با طول ۱۸۰۰ تا ۲۵۰۰ کلمه است. برایان دین مدیر سایت بک‌لینکو این عدد را مشخصا به طور متوسط ۱۸۹۰ کلمه عنوان کرده است. البته نظر دادن در این بخش نیز کاملا تجربی است. بسیاری از افراد معتقدند یک پست بلاگ نباید کمتر از ۵۰۰ یا ۶۰۰ کلمه باشد و بررسی‌ها نشان داده چنین مطالبی نمی‌توانند رتبه خوبی بگیرند. ضمن اینکه وضعیت رقابت در مورد کلمه کلیدی موردنظر شما چقدر باشد نیز اهمیت دارد. اگر رقابت کم باشد، می‌توان امیدوار بود که با مقالات کوتاه‌تر نیز می‌توان رتبه گرفت. ولی در مورد کلید واژه‌هایی که رقابت سختی دارند، مطالب جامع و طولانی عملکرد بهتری نشان داده‌اند. همان‌طور که پیشتر هم اشاره کردیم، برای مشخص کردن تعداد کلمات عوامل زیادی را باید در نظر گرفت و این کار را باید به متخصصان سئو و محتوا بسپاریم.
محتوای طولانی و کسب بک ‌لینک ‌های بیشتر!

همان‌طور که می‌دانید گرفتن بک ‌لینک ‌های باکیفیت یکی از اصلی‌ترین مواردی است که در سئوی خارجی سایت موثر است. براساس تحقیقات و تجربه ثابت شده است محتوای طولانی که تعداد کلمات بیشتری دارند، بک‌لینک‌ها بهتر و بیشتری می‌گیرند. معمولا این نوع مطالب جامع، کاربردی و جذاب هستند و همین مسئله باعث می‌شود بسیاری از سایت‌ها به عنوان منبع به چنین مطالبی لینک دهند. گرچه شما در محتوای کوتاه که معمولا به صورت خوشه‌های محتوایی کاربرد دارند هم می‌توانید از لینک‌سازی استفاده کنید و بک لینک هم بگیرید.
الگوریتم‌های محتوایی گوگل چه نظری دارند؟

گوگل الگوریتم‌های مختلفی دارد که به طور مستقیم به سنجش کیفیت محتوا ارتباط دارند. این الگوریتم‌ها موارد مختلفی را بررسی می‌کنند و نشان می‌دهند جایگاه مطلب شما در صفحه نتایج گوگل کجاست. به عنوان مثال دو الگوریتم بسیار مهم رنک برین و برت به ترتیب نیت کاربر از جستجو و مفهوم جستجوی او را بررسی می‌کنند. به همین دلیل می‌توانیم براساس عملکرد آنها بفهمیم محتوای ما باید چند کلمه باشد. فرض کنید کاربری عبارت «دیجیتال مارکتینگ چیست» را جستجو می‌کند. بدون‌شک این فرد دنبال اطلاعات کامل و جامع پیرامون این موضوع است. ولی وقتی همین کاربر عبارت «ابزارهای دیجیتال مارکتینگ» را جستجو کند، دنبال تاریخچه و دیگر موضوعات نیست و فقط می‌خواهد با ابزارها آشنا شود. بنابراین یک مطلب استاندارد و کوتاه‌تر هم می‌تواند به او کمک کند.

جمع بندی

گوگل مشخصا اعلام نکرده است که برای رتبه‌بندی مطالب در صفحه نتایج جستجو به تعداد کلمات اهمیت می‌دهد. اما چیزی که براساس تجربه و تحقیقات سایت‌های مختلف به دست آمده می‌بینیم که محتوای طولانی رتبه بهتری می‌گیرند، گرچه به معنای این نیست که محتوای کوتاه ارزشمند نیست. از طرف دیگر یکی از ارزش‌های تولید محتوای طولانی این است که بک لینک بیشتری دریافت می‌کنند و بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوند. اما بهتر است اولویت شما روی انتشار محتوای باکیفیت و کاربردی باشد و براساس نیاز کاربر طول محتوا را در نظر بگیرید. اینکه بی‌دلیل محتوای طولانی بنویسید و آن را آب ببندید خیلی جذاب نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*